Čo sa udialo v behaviorálnej ekonómii na Slovensku za posledný rok

Slovak Behavioral Economics Network (SBEN) funguje už viac ako rok a tak sme sa rozhodli, že je čas na menšiu bilanciu. Položili sme si otázku, čo všetko sa podarilo v rámci behaviorálnej ekonómie na Slovensku za jeden rok? Zistili sme, že toho nebolo tak málo.

15.3.2018 oficiálne vznikol SBEN vypredaným podujatím Nudge Night Slovakia, kde ste mohli vidieť Sama Tatama, Behavioral Strategy Directora jednej z najväčších marketingových a komunikačných firiem sveta, OGILVY. V časti venovanej behaviorálnej ekonómii v public policy ho potom doplnil François J. Dessart z Joint Research Centra Európskej komisie.

Týmto sa to však neskončilo. Naši kolegovia z MINDWORX a Ústavu verejnej politiky od 1.5. 2018 začali pracovať na projekte Behaviorálne intervencie pre mesto starajúce sa o svojich občanov, ktorý prebieha v rámci operačného programu Efektívna verejná správa (áno, eurofondy idú aj na behaviorálnu ekonómiu :) ). Cieľom je zjednodušiť pre občanov rôzne procesy, pomôcť mestu s výberom daní, čistotou verejných priestranstiev a dokonca aj zlepšovať známky žiakov na základných školách (viac si môžete prečítať TU). Projekt by sa mal skončiť v budúcom roku, takže sa môžete tešiť na výsledky viacerých zaujímavých experimentov, ktoré môžu pomôcť zlepšiť život každého z nás.

A potom prišla prelomová udalosť roka 2018. Pozvanie na konferenciu HRleaders prijal svetoznámy odborník na behaviorálnu ekonómiu, Dan Ariely! Predstavil behaviorálnu ekonómiu na veľmi praktických príkladoch a ukázal, ako je možné ju využiť vo svete HR. Podarilo sa nám s ním stretnúť a kolegovia z MINDWORX s ním po tejto konferencii dokonca začali spolupracovať! (Ale o tom až neskôr.) Otakar Horák ho odchytil na krátky rozhovor pre Denník N, ktorý si môžete prečítať TU.

V priebehu leta sa tiež pomaly začal pod Úradom podpredsedu vlády pre investície a informatizáciu rozbiehať projekt s názvom Zlepšenie digitálnych služieb vo verejnej správe prostredníctvom behaviorálnych inovácií. Tento projekt by mal smerovať k vytvoreniu našej vlastnej slovenskej “nudge unit,” ktorá bude fungovať pod názvom Oddelenie behaviorálnych inovácií. Zameriava sa najmä na zmenu digitálnych služieb tak, aby boli pre občanov atraktívnejšie, príjemne sa používali, boli jednoduché a motivovali k dobrým rozhodnutiam. Viac o projekte si môžete prečítať priamo na stránkach úradu.

Jeseň a zima sa potom niesli najmä v duchu rôznych zaujímavých podujatí. Lenka Kostovičová z Ústavu experimentálnej psychológie predášala v rámci Pokecu u Amesa o  tom, čomu sa vyvarovať, ak sa chcete lepšie rozhodovať a viesť spokojnejší život. SBEN v spolupráci s Campus Mlyny zorganizoval podujatie s názvom Behavioral Economics: Nudge your business a v októbri sme rozoberali Psychológiu finančných rozhodnutí s Jakubom Křivanom a ďalšími odborníkmi z akadémie aj praxe. Jakub prispel aj krátkym článkom o behaviorálnych financiách, ktorý nájdete TU. O pár dní neskôr sa konala konferencia s názvom Prečo ľudia veria nezmyslom?, kde svoj výskum predstavilo viacero slovenských vedcov. Tým zaujímavé podujatia ani zďaleka neskončili! V rámci SBEN sme rozoberali tému Nudging a manipulácia, pretože etické aspekty behaviorálnej ekonómie a nudgingu sú stále akousi šedou zónou. Myslíme si však, že stojí za to o tejto téme otvorene hovoriť a snažiť sa ju priviesť na svetlo. Po Vianociach ste si zasa mohli vypočuť niečo o Psychológii za novoročnými predsavzatiami, kde sme vysvetlovali, ako vytváranie zvykov vlastne funguje a čo spraviť preto, aby tento rok novoročné predsavzatia klasicky rýchlo nezlyhali.

 

SBEN na jar založil Knižný klub, ktorý by pomáhal ľuďom viac o behaviorálnej ekonómii čítať a vytvoril priestor pre diskusiu o tom, čo sa dozvedeli a ako to môžu využiť vo svojom osobnom aj profesionálnom živote. Už sme sa rozprávali o knihe Psychológia peňazí od Dana Arielyho a Jeffa Kreislera, knihe Nudge od Cass Sunsteina a Richarda Thalera a o knihe Myslenie, rýchle a pomalé od Daniela Kahnemana. Stretnutia sa konajú vždy prvú stredu v mesiaci a ak sa chcete dozvedieť viac, informácie nájdete TU.

V apríli na Slovensko zavítali zástupci Behavioral Insight Team z Veľkej Británie, ktorí pomáhajú aplikovať behaviorálnu ekonómiu anglickej vláde. Pripravili vzdelávací workshop pre Oddelenie behaviorálnych inovácií a účastníkov z rôznych ministerstiev. Riešili s nimi, ako môžu tieto poznatky uplatniť pre zlepšenie verejných politík.

16. mája prišlo niečo veľké. Prvý online kurz o Psychológii a behaviorálnej ekonómii v marketingu. A prečo je práve tento kurz tak výnimočný? Pretože našim kolegom z MINDWORX sa podarilo zapojiť hneď niekoľko svetových odborníkov na behaviorálnu ekonómiu ako je Dan Ariely, Rory Sutherland, ktorého môžete poznať zo známeho TEDtalku Life lessons from an ad man, a Sam Tatam, ktorý spolu s Rorym pracuje pre jednu najväčších marketingových spoločností na svete - Ogilvy. Dokopy natočili 7,5 hodiny videí a pripravili viac ako 350 strán materiálov, ktoré vás naučia všetko, čo potrebujete vedieť, aby ste mohli svoj marketing posunúť na ďalšiu úroveň. Ak nerobíte v marketingu, dozviete sa tu o princípoch, ktoré viete využiť aj vo svojom osobnom živote alebo ich prispôsobiť svojmu odboru. Prečítajte si o kurze viac TU.

Pre Vladimíru Čavojovú a jej kolegov z SAV bol minulý rok tiež veľmi úspešný, pretože ich štúdia s názvom My point is valid, yours is not: myside bias in reasoning about abortion bola uverejnená v prestížnom vedeckom časopise Journal of Cognitive Psychology. Táto štúdia pojednáva o procesoch, ktoré sa odohrávajú na pozadí ťažkých životných rozhodnutí ako je napríklad potrat. Štúdia prebiehala nielen na Slovensku ale aj v Poľsku a viac si o nej môžete prečítať TU.

Všetci, ktorých sme v článku menovali, majú ohromnú zásluhu na tom, že behaviorálna ekonómia sa začína dostávať do povedia aj na Slovensku a rozvíja sa nielen v akademických kruhoch, ale aj v praxi. Sme radi, že môžeme byť jedným z koliesok, ktoré pomáhajú priniesť zmysluplné zmeny pre nás ako občanov, zamestnancov aj spotrebiteľov.

×
×