Poznaním k lepšiemu životu: čo číta SBEN vo februári

Behaviorálna ekonómia a zdravie či financie. Prečítajte si ako si uľahčiť sporenie či ako si stanovovať ciele v druhom výbere zdrojov zaujímavých informácií od SBENu.

Pre SBEN napísal/a: Michal Plevka

Využitie identity na podporenie zdravého stravovania

Ďalšie zaujímavé zistenie prináša blog z Psychology Today, v ktorom autorka hovorí o tom, že jedným zo spôsobov, ako primäť ľudí sa  stravovať zdravšie, je zmeniť spôsob, akým sa na seba pozerajú. Namiesto toho, aby sa snažili jesť zdravšie, by mali prijať identitu ,,človeka, ktorý sa zdravo stravuje“. Takáto malá zmena má veľký vplyv, pretože podľa výskumov sa ľudia správajú v súlade so svojou identitou. Viac o tom si môžte prečítať v článku TU.

Prečo je také ťažké držať sa novoročných predsavzatí?

Väčšina novoročných predsavzatí súvisí so zdravším životným štýlom. Takmer všetci by sme chceli žiť zdravšie. Prečo je teda také ťažké ísť si napríklad párkrát týždenne zašportovať? Kľúčom je čas, v ktorom chceme športovať. Pre väčšinu ľudí je to po práci. Vo voľnom čase, v ktorom si môžeme robiť čo chceme, no máme ho tak málo, že každá aktivita je vykonávaná na úkor inej. Športovanie sa dostáva do konfliktu s ostatnými voľnočasovými aktivitami (ideálne pasívnym oddychovaním). Profesor Seppo Iso-Ahola tvrdí, že najlepším riešením je nebrať športovanie po práci ako jednu z možností, ale ako danú vec. Ideálne by sme si mali svoje prostredie prispôsobiť tak, aby bolo zastaviť sa po práci vo fitku čo najjednoduchšie (napríklad zobrať si so sebou veci na prezlečenie). Nebudeme sa tak musieť každý deň rozhodovať, či ísť alebo nie. Viac si môžete prečítať v článku TU.

Stanovovanie cieľov

Ak vám prispôsobenie prostredia nepomáha plniť si ciele, možno vás zaujme článok od Kristen Berman. Píše o systéme, ktorý môže ľuďom pomôcť zmeniť svoje zvyky alebo začať nové správanie. Systém stavia na viacerých pilieroch: stanovenie si cieľa, určenie konkrétnych krokov k jeho dosiahnutiu, no predovšetkým na motivácii vychádzajúcej zo sociálnych väzieb. Autorka popisuje prípad Ellen, účastníčky tohto programu, ktorá chcela každý deň robiť strečing. Dohodla sa s ďalším účastníkom a ak jeden z nich cvičenie zmeškal, obaja museli zaplatiť 100 dolárov.
Ako sa im darilo a ako môžete program využiť aj vy sa dočítate TU.

Narábanie s financiami

V Scientific American si môžete prečítať článok o tom, ako mileniáli narábajú so svojimi financiami. Možno bude pre niekoho prekvapením, že finanční experti v mnohom mileniálov uznávajú za to, ako peniaze utrácajú. Viac šetria, snažia sa o zdravú rovnováhu medzi prácou a voľným časom a míňajú viac peňazí na zážitky než na veci.

Ak ste sa vo finančných rozhodnutiach mileniálov vôbec nenašli, možno vám bude bližší článok o 10 dôvodoch, prečo míňame príliš veľa. Jedným z nich je napríklad podceňovanie výskytu „výnimočných udalostí“ – ľudia často v rozpočte nerátajú s tým, že prídu Vianoce alebo že celá ich rodina má narodeniny v novembri. Skončia potom tak, že minú oveľa viac ako by mali. Inou častou príčinou nadmerného utrácania je „Nákupná terapia“ – zlepšovanie si nálady tým, že si pre seba niečo kúpime. Ďalších 8 príčin, ktoré sa vás možno týkajú nájdete TU.

 

Ako dosiahnúť aby ľudia viac sporili?

Článok sa zaoberá možnosťami, ako „Nudgenúť“ ľudí k tomu, aby viac sporili. Jednou z týchto možností je automatizácia sporenia. Ak ľudia nechcú, alebo nie sú schopní sporiť, technológia môže byť kľúčom k vyššiemu sporeniu. Program ,,Keep the Change“, ktorý zaviedla Bank of America pomohol Američanom od roku 2005 ušetriť 8 miliárd dolárov len vďaka tomu, že zaokrúhľoval platby kartou na celé doláre a tých niekoľko centov rozdielu bolo prevedených na sporiaci účet. Podobne by mohli pomôcť aplikácie, ktoré by sledovali výdavky a našli tie, kde človek zbytočne priveľa míňa. Prečítajte si o tom ako viac sporiť TU.

 

Prečo vyhral Donald Trump?

Nakoniec tu máme najväčšiu novembrovú tému, ktorej sa venovalo hneď niekoľko článkov zdieľaných v Czech and Slovak Nudge Network. Ako mohol vyhrať voľby Trump? Takmer všetci predsa predpokladali, že vyhrá Clintonová. Práve to však mohla byť jedna z príčin – prílišné sebavedomie ohľadom svojej schopnosti predpovedať (napríklad výsledky volieb). V rozhovore TU s Leslie John z Harvardu sa dozvedáme o pohľade behaviorálnej ekonómie na Trumpovo víťazstvo a o tom, prečo sa predpovede tak veľmi mýlili.

Ďalšie vysvetlenia Trumpovho víťazstva môžete nájsť medzi príspevkami v skupine. V článku od Dana Arielyho máme vysvetlenie z hľadiska strachu, no môžeme tam nájsť aj aplikáciu prospektovej teórie, a to nielen na Trumpovo víťazstvo, ale aj na Brexit.

 

×
×