Aj v decembrovom článku vám prinášame výber toho najlepšieho, čo sa udialo vo svete behaviorálnej ekonómie. Zistite, ako vytvoriť zvyky u zákazníkov, ako môže behaviorálna ekonómia pomôcť ľuďom nechodiť na účte do mínusu alebo aký vplyv môžu mať farby na našu produktivitu.

Ako naučiť ľudí pravidelne jesť šišky?

Myslíte, že by sa kaviarni oplatilo rozdávať šišky celý mesiac zadarmo? Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že nie. Pokiaľ neberieme do úvahy silu zvyku. Autor článku spomína jeho skúsenosť s Panera Bread, ktorá to vyskúšala. Začal tam teda chodiť, často si kúpil aj nejaký ten ľadový čaj, veď predsa ušetril na šiške a ani sa nenazdal a zmenil svoju cestu do práce len, aby si mohol ísť zobrať šišku. Keď sa akcia skončila, každá cesta do práce (teraz už po novej trase) spôsobovala obrovskú chuť na šišku. Teraz už bola síce opäť platená, ale jednoducho sa nedalo odolať. Panera Bread tu skvelo využila silu zvykov. Ak niečo robíme mesiac stále rovnako – či už je to dobrý návyk ako vypiť každé ráno pohár vody, alebo zlý návyk ako šiška ku káve, je veľká šanca, že si ho zautomatizujeme a bude ťažké prestať. Viac o tom, ako sa návyky vytvárajú a ako s nimi pracovať si môžete prečítať TU.

Ako môže behaviorálna ekonómia pomôcť s povoleným prečerpaním?

Možnosť ísť na bankovom účte do mínusu alebo, inak povedané, využiť povolené prečerpanie môže byť veľmi praktická a v núdzi sa určite zíde. Ľudia však často čerpajú svoje financie do mínusu aj v prípadoch, keď by úplne nemuseli – sú jednoducho neopatrní pri narábaní so svojimi peniazmi. Ukázalo sa, že z 52 miliónov ľudí, ktorí majú vo Veľkej Británii bankový účet, sa väčšina dostáva na účte do mínusu. Banky takto zarobili na povolenom prečerpaní až 2,3 miliardy libier za rok 2016. Čo sa s tým dá robiť? Ukázalo sa, že každoročné vyúčtovanie s vyčíslením toho, koľko človek zaplatil za tieto prečerpania, nie je až tak efektívne.

Hlavným problémom môže byť to, že vyčíslenie týchto poplatkov je často veľmi komplikované a nezrozumiteľné. Keď človeku raz za rok príde tabuľka, ktorej vlastne ani nerozumie, nemá to na jeho správanie žiadny vplyv. Britskej agentúre FCA (Financial Conduct Authority) sa podarilo identifikovať štyri faktory, ktoré majú vplyv na efektivitu týchto pripomienok: načasovanie, použité kanály, predvolená možnosť a formát správy. Posielaním upozornení, ktoré sú správne načasované, zrozumiteľnejšie formulované a posielané cez správny kanál, môžeme pomôcť ľuďom zodpovednejšie narábať so svojimi financiami. Podrobnejšie si o intervenciách môžete prečítať TU. 

Neuveriteľný vplyv farieb

Ravi Mehta a Rui Zhu sa rozhodli skúmať, či nám niektoré farby nemôžu pomôcť byť výkonnejší a kreatívnejší. Pripravili experiment, v ktorom ľudia riešili rôzne druhy úloh na počítači, pričom úlohy boli na modrom alebo na červenom pozadí. Študia ukázala, že 31 % ľudí podávalo lepšie výkony v úlohách zameraných na detail, keď bola na pozadí červená farba. Vysvetľujú to tak, že červenú si najčastejšie spájame s nebezpečenstvom, chybami a opatrnosťou, a preto sme pozornejší, celkovo nabudenejší a motivovanejší vyvarovať sa chýb. Naopak modrá sa ukázala byť efektívna pri kreatívnych úlohách, kde ľudia dokázali vymyslieť až dvakrát viac kreatívnych nápadov. Modrá farba takto vraj pôsobí, pretože nás upokojuje a spájame si ju s otvorenosťou a mierom. Keď sa cítime v pokoji, tak sa zároveň cítime aj bezpečne, takže sa nebojíme objavovať a prichádzať s novými nápadmi. Ak teda potrebujete byť kreatívnejší alebo nerobiť zbytočné chyby, viete, akú farbu si dať na pozadie vášho počítača. Celý článok si môžete prečítať TU.

SBEN odporúča: 

Cez sviatky môžete odpočívať aj pri zaujímavostiach z behaviorálnej ekonómie:

  • Behavioral Scientist pripravil výber 10 najčítanejších článkov v oblasti behaviorálnych vied za rok 2018.
  • Ak máte radšej videá, môžete si pozrieť prezentáciu Richarda Shottona, autora najúspešnejšej knihy týkajúcej sa advertisingu v roku 2018 - The Choice Factory.
  • Pokiaľ by ste si chceli prečítať nejakú dobrú knihu (alebo ju niekomu darovať), začiatočníkom odporúčame Behavioral Economics: The Basics od Philipa Corra a Ankeho Plagnola a na trošku podrobnejšie čítanie Farsighted od Stevena Johnsona. 
×
×