To najlepšie z behaviorálnej ekonómie za apríl

Prečo by mali manažéri premýšľať ako behaviorálni ekonómovia, kde sa oplatí začať so sebavzdelávaním o behaviorálnej ekonómii a ako behaviorálne vedy radia odbúravať zlozvyky? To všetko sa dočítate v aprílovom výbere toho naj zo sveta behaviorálnej ekonómie.

Ako prestať fajčiť

Judson Brewer vo svojom TED talku popisuje ako môže mindfulness (všímavosť, duchaprítomnosť) pomôcť ľuďom prestať fajčiť. V tréningu mindfulness dostávajú ľudia jednoduchú inštrukciu, aby si čo najviac všímali a prežívali určité situácie – v prípade fajčiarov je to chvíľa s cigaretou. Cieľom je, aby si uvedomili, čo ich k tomu vedie, aký majú pri tom pocit a celkovo sa zaujímali o svoje prežívanie. Počas fajčenia si jedna z účastníčok výskumu uvedomila, že cigareta chutí aj smrdí naozaj hrozne a ostala znechutená. Zameranie sa na svoje prežívanie (mindfulness) počas zlozvykov sa v Brewerovom výskume ukázalo ako dvakrát efektívnejšie než bežné postupy pri pokusoch prestať fajčiť. Zostrih TED talku si môžete pozrieť TU.

Prečo veríme štúdiám aj keď nie sú podložené dátami?

V dobe internetu a sociálnych sietí sa často stretávame s množstvom zaujímavých informácií – od noviniek našich kamarátov, cez správy zo sveta, až po výsledky nových výskumov. Každý už vie, že nemôže veriť všetkému, čo nájde na internete. Keď ale informácia vychádza z vedeckej štúdie, tak to asi pravda bude. No nie? Odpoveď je bohužiaľ nie. Výsledky mnohých štúdií sa nepodarí preukázať a jednoducho ich nemôžeme považovať za správne. Informácia, ktorú sme sa dočítali, však s nami už často zostane. Ukázalo sa, že najmä výsledky prekvapivých štúdií si pamätáme veľmi dlho. Dlhšie ako výsledky neprekvapivých štúdií. To, že článok naruší naše doterajšie presvedčenie o svete, má za následok, že si jej zistenia zapamätáme a veríme im aj keď sú nie vždy pravdivé. Viac v článku na Psychology Today.

Facebookové diskusie a dôvera voči ľuďom

Výskumníci z Masarykovej Univerzity nedávno zistili, že slušne vedená diskusia na sociálnej sieti môže u ľudí zvýšiť ich dôveru k ostatným. Realizovali experiment na Facebooku, kde dávali ľuďom sledovať slušne vedené a vulgárne vedené diskusie. Zistili, že vulgárnosť a celkovo nepríjemné správanie ľudia v podstate vnímajú na sociálnych sieťach ako normu. Na druhej strane „...zdvorilá diskusia, či prostý nedostatok agresie pri vyjadrovaní názorov v online svete silno ovplyvňuje dôveru voči ostatným ľuďom“. Viac si môžete prečítať TU.

Prečo by mali manažéri premýšľať ako behaviorálni ekonómovia?

Keď firma Yelp začínala, manažéri sa starali o to, aby mali zamestnanci takmer neobmedzený prístup k čipsom, sladkostiam, džúsom a kope ďalších pochutín. Spočiatku boli všetci veľmi spokojní. Neskôr si však uvedomili, že začali konzumovať väčšie množstvo sladkostí už len tým, že ich mali po ruke. Z racionálneho hľadiska klasickej ekonómie by to tak nemalo byť. Človek by si mal dať sladkosť len v prípade, že chce. V skutočnosti však má prostredie na nás veľký vplyv a jednoduchým prístupom k sladkostiam sa podstatne zvyšuje šanca ich konzumácie. V Yelpe sa nakoniec rozhodli, že chcú žiť zdravšie a tieto nezdravé pochutiny dali preč. Niečo, čo sa spočiatku zdalo ako skvelý benefit, sa neskôr ukázalo ako cesta k nezdravému životu a priberaniu zamestnancov. Viac v článku TU.

Pre nováčikov v téme behaviorálnej ekonómie

Ak ste v behaviorálnej ekonómii nováčikom, určite vás poteší článok v Hospodárskych novinách. Ponúka úvod do témy a opis niektorých základných oblastí, ktorým sa behaviorálna ekonómia venuje. Podobné zameranie má aj článok v Trende, ktorý ale kladie väčší dôraz na to, čo sa v tejto oblasti deje na Slovensku. Skvelým začiatkom sebavzdelávania je aj takmer 600 členná facebookova skupina Behavioral Economics Network SK/CZ. Nadšenci pre behaviorálne vedy tam nepretržite zdieľajú zaujímavé čítanie, videá či štúdie, alebo napríklad odkaz na omnoho početnejšiu behaviorálnu komunitu na subreddit fóre. Okrem odkazov na zaujímavé články v skupine nájdete komunitu ľudí, ktorá v tejto oblasti rada pomôže alebo poradí.

×
×