To najlepšie z behaviorálnej ekonómie za marec

Ako môže štát využiť behaviorálnu ekonómiu pre efektívnejší výber daní? Alebo na zvýšenie angažovanosti voličov? Ako malé postrčenia môžu dosiahnuť veľké zmeny? Nielen o týchto témach sa dočítate v marcovom výberu toho najlepšieho z behaviorálnej ekonómie.

Posledný mesiac bol nielen pre Slovak Behavioral Economics Network, ale aj pre celú BE na Slovensku veľmi rušným mesiacom. Oficiálne sme odštartovali fungovanie SBEN a môžeme sa tešiť na viacero zaujímavých prednášok a diskusií s odborníkmi na behaviorálnu ekonómiu zo Slovenska aj zo zahraničia v budúcom mesiaci.

O čom sa písalo

Jakub Křivan v článku „Nie je všetko racionálne, čo sa blyští“ predstavil evolučný pohľad na behaviorálnu ekonómiu a vysvetlil, čím sú spôsobené systematické chyby v rozhodovaní, tzv. heuristiky. Na analógii fungovania počítača ukázal, ako sú heuristiky spúšťané pri neistote a ako z evolučného hľadiska zabezpečovali primerané a hlavne rýchle rozhodnutia. V dnešnom svete však tieto rýchle závery vedú k častým chybám, s ktorými sa práve behaviorálna ekonómia snaží pracovať.

Anetta Čaplánová z Rady pre rozpočtovú zodpovednosť písala vo svojom príspevku o tom, ako môžeme využiť behaviorálnu ekonómiu k zvýšeniu efektívnosti daňových systémov. Ukazuje sa, že používanie trestov v podobe pokút na neplatičov daní vždy neplatia a je potrebné zvoliť odlišný prístup. V článku sa dočítame o zaujímavom príklade z Veľkej Británie, kde sa používajú sociálne normy (t.j. túžba ľudí podobať sa a robiť to, čo ich referenčné skupiny) v podobe emailových upomienok, aby viacej ľudí vyplnilo daňové priznanie včas. Uvádza viacero príkladov z Veľkej Británie a Írska. Medzi nimi sa osvedčila aj personalizácia správ pre daňovníkov. Ďalším príkladom bolo zjednodušenie procesov, ktoré viedlo k lepším výsledkom a spokojnejším občanom. Viac TU.  

Na B.Bias Blogu uverejnili tento mesiac príspevok od Francesca Amighettiho a Beatrice Del Frate, ktorí sa zamerali na voličské správanie. Článok ukazuje, ako jednoducho môžeme priviesť viac ľudí k volebným urnám. Pred voľbami v USA voličom vždy zavolajú, aby prišli voliť, ale táto jednoduchá intervencia sama o sebe nestačila. Zistili, že keď sa ľudí spýtali, kedy a kam pôjdu voliť a čo budú robiť predtým, voličská účasť sa zvýšila až o 9 %! To, že si ľudia vopred vytvorili plán, zvýšilo ich šance plán aj zrealizovať. Iným úspešným príkladom bol online prieskum, ktorý sa občanov pýtal, či pôjdu voliť. Rozdiel bol len v zmene formulácie (tzv. framing) otázky “Je pre Vás dôležité ísť voliť?”. Nahradili ju otázkou, či je pre nich dôležité stať sa voličom, tzv. personal-identity framing. Voliť nakoniec prišlo o 14 % viac voličov. Okrem pozitívnych príkladov sa tiež dočítate o príkladoch z volieb v USA, kde nezohľadnili pri dizajne hlasovacích zariadení to, ako sa ľudia rozhodujú, a zapríčinili tak víťazstvo kandidáta, ktorý inak nemal šancu.

NIEČO Z PSYCHOLÓGIE

Ak Vás zaujíma psychológia na pozadí behaviorálnej ekonómie, mohol by sa Vám páčiť článok uverejnený v Psychology Today. Vysvetľuje, prečo sú ľudia doma spokojní aj s televízorom, ktorý sa im v obchode medzi ostatnými toľko nepáčil. Tento efekt zapríčiňuje tzv. distinction bias / rozlišovacia chyba, ktorá hovorí, že ľudia majú tendenciu preceňovať rozdiely medzi produktami alebo zážitkami, keď porovnávajú viacero možností. Ľudia akoby sa prepínali medzi dvoma módmi: porovnávacím a zážitkovým. Keď porovnávame, sme veľmi citliví aj na najmenšie detaily a naopak, keď si užívame, zaujíma nás hlavne zážitok ako taký. Tento efekt nevidíme len pri nákupe televízoru, ale aj keď premýšľame o tom, aké by to bolo, keby sme zarábali o pár stoviek mesačne viac. Predstavujeme si, o koľko by sme boli spokojnejší, no v skutočnosti by to zrejme na naše šťastie až taký vplyv nemalo.

Čo si pozrieť

Môžete sa nechať inšpirovať videom, s ktorým prišli odborníci z  firmy Mindworx. V uliciach Bratislavy pripravili pred Vianocami malý nudge (alebo postrčenie) a možno aj vy ste boli jeho súčasťou. Aby pomohli ľuďom trocha viac sa hýbať, umiestnili pod schodisko na Hodžovom námestí nápis „„Budete na Vianoce jesť koláče?“ a tiež dve šípky s možnosťami. Ak ste si vybrali „Áno,“ šípka Vás nasmerovala ku schodom, a naopak ak ste si vybrali „Nie,“ boli ste nasmerovaný k eskalátoru. Týmto jednoduchým nudgom sa podarilo zvýšiť počet ľudí, ktorí išli po schodoch z 18 % na 24 %. Video nájdete TU.

Čo sa dialo

Fungovanie SBEN bolo 15.3.2018 úspešne odštartované podujatím Nudge Night Slovakia,  ktoré sa konalo v konferenčnej sále bratislavského Binária a kompletne sa vypredalo. Program bol rozdelený na dve časti: BE for business, v ktorej sa predstavil Sam Tatam z Ogilvy Change a BE for policy, ktorú svojou prezentáciou zahájil François J. Dessart z Joint Research Centra Europskej komisie. Prednášky boli doplnené panelovými diskusiami so slovenskými expertmi.

Pokiaľ používate appku Taxify, určite Vás poteší, že firma Mindworx im pomáha získať viac vodičov. Opäť len malými zmenami dosiahli až o 57 % vyššiu konverziu. Otestovali hneď dva princípy behaviorálnej ekonómie. Prvým princípom je averzia k strate (t. j. ľudí viac bolia straty, ako sa tešia zo ziskov), ktorú vyvolali jednoduchou vetou „Budeš radšej večer sedieť doma alebo si jednoducho privyrobíš 60€?“. Ďalej použili princíp sociálneho schválenia (t.j. ľudia sa často rozhodujú podľa toho, ako sa správajú ostatní). Sociálne schválenie navodili formuláciou „Už stovky vodičov v Bratislave“ vedľa tlačidla „Registrovať“. Tento prípad je  výbornou ukážkou toho, ako behaviorálna ekonómia dosahuje úžasných výsledkov za pomoci drobných zmien. Viac sa dočítate TU. 

Na čo sa tešiť

V priestoroch Ústavu verejnej politiky v Bratislave sa budú pravidelne organizovať prednášky týkajúce behaviorálnej ekonómie vo verejnej politike. Medzi prednášajúcich patria aj predstavitelia SBENu. Prednášky prebiehajú každú stredu od 8:30 do 11:00 na adrese Mlynské Luhy 4 (Miestnosť B132).

×
×